Kriegspiel

Nauki, techniki, społeczeństwa

Strategia rozwoju edukacji 2020+ – komentarz

Polityka rozwoju edukacji w Łodzi stanowi nowatorski pomysł włączenia mieszkańców w tworzenie polityki edukacyjnej miasta. Biorąc pod uwagę fakt, że nie ma odpowiedników tego typu dokumentów na szczeblu krajowym, inicjatywa Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Łodzi jest szczególnie cenna. Niestety, jak wszystkie inicjatywy prototypowe, ma ona pewne ograniczenia.

Polityka rozwoju edukacji Łodzi 2020+ wychodzi z poprawnej, chociaż zbyt optymistycznej diagnozy sytuacji, ale proponuje zbyt ograniczone działania w stosunku zasięgu problemów. Brak koordynacji z programami społecznymi i zdrowotnymi stawia pod znakiem zapytania realizację celu strategicznego numer 2. Wykluczenie edukacyjne pokazywane w diagnozie strategii ma charakter wielowymiarowy i sama polityka edukacyjna może nie wystarczyć do jego minimalizacji. Brakuje koncepcji współpracy pomiędzy różnymi wykonawcami strategii – potrzebny jest czytelny podział zadań między UMŁ, CDNiKP, NGO, szkoły i innych twórców edukacji w Łodzi.

Obecne problemy związane z niskim poziomem wyników egzaminacyjnych nie powinny stanowić bariery dla nowoczesnych rozwiązań organizacyjno-metodycznych (np. tutoring, hackatony, TEAL / EdX w zakresie edukacji MST). Strategia rozwoju edukacji raczej odpowiada na istniejące wyzwania niż próbuje wprowadzać nową jakość do łódzkiej edukacji. Takie myślenie jest niewystarczające jeśli Łódź ma ambicje stania się miastem przemysłów kreatywnych. Respondenci diagnozy (pracodawcy, nauczyciele, wykładowcy uczelni wyższych) pokazali serię problemów zawodowych, na które strategia nie odpowiada wystarczająco zdecydowanie. Strategia raczej odpowiada na wyzwania edukacji w  2012 niż próbuje antycypować sytuację w 2020 roku. Zmiany demograficzne to nie wszystko, brakuje refleksji na temat nowych metod kształcenia i odmiennych uwarunkowań uczniów żyjących w otoczeniu cyfrowym. Tymczasem, ani świat, ani Polska nie będą czekały aż Łódź rozwiąże problemy dnia dzisiejszego.

Strategia edukacyjna kładzie za mały nacisk na kształtowanie kapitału społecznego, przez co nie do końca wpisuje się w strategię rozwoju miasta. Przykładem może być programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, nie uwzględnienie roli konsultacji społecznych i innych mechanizmów partycypacyjnych. Takie środki są szczególnie istotne w przypadku zamykania szkół.

Brak wyraźnej polityki równościowej i antydyskryminacyjnej może stanowić przeszkodę w realizacji celów 1-3. Nieuwzględnienie w strategii działań edukacyjnych (streetworking, asystenci edukacyjni) prowadzonych przez świetlice socjoterapeutyczne stanowi poważną wadę.

Nadmierna koncentracja na środkach technicznych (cele 4, 5 i 6) nie rozwiązuje problemu wypalenia zawodowego nauczycieli i słabego wizerunku łódzkich szkół. Strategia powinna uwzględniać fakt, że braki w kompetencjach i postawach nauczycieli są równie silnym czynnikiem hamującym cyfryzację co braki sprzętowe. Inwestycje w personel pedagogiczny są tańsze niż inwestycje w infrastrukturę, ale strategia nie ma jasnego planu wydatków, co budzi obawy, że inwestycje twarde będą finansowane zdecydowanie bardziej niż wydatki na rozwój nauczycieli i uczniów.

Strategia przypomina Łódź – ma swoje lepsze i gorsze strony i tak jak Łódź wymaga wspólnej pracy urzędników i mieszkańców.  Chętnie pomogę w jej poprawianiu i wdrażaniu.”

Aleksandra Dulas (SPUNK), Joanna Filipczak-Zaród (Pactus) i ja (Marcin Zaród, Krytyka Polityczna Łódź) przygotowaliśmy nasze propozycje zmian w formularzu urzędowym. Całość naszych uwag zmian znajdziecie tutaj (ciągle nad tym pracujemy, ale szkielet się nie zmieni). Do 30 października możecie wysłać swoje lub użyć naszych (ze zmianą danych) na edukacja@uml.lodz.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: